lördag 23 april 2016

Supergod middag.

Hämtade ju en fin vinst från Fiskarn Erikslund igår, och bad om tips på tillagning eftersom jag aldrig ens sett en hälleflundra. Fick väldigt bra tips och god service, så med tipsen vi fick och lite egna idéer så blev det en supergod maträtt med Italiensk touch.

Hälleflundra tillagad i ugnen med bara salt och ett par klickar äkta smör på. Den blev så jättegod.
Riso Venere (svart ris) som ligger på en liten "spegel" av illgrön Italiensk pestovinägrett, med smak av vitlök och basilika.
Färska räkor, sugarsnaps och en klick av den jättegoda aiolin.

Denna pestovinägrett använde vi, och den är riktigt god.
Riso Venere  är ett svart ris som uppkommit genom korsningar av inhemska rissorter i Po-dalen i Italien.

 Det köpte vi i Querceta innan vi for upp i de Toscanska bergen förra sommaren.


Det var verkligen värt att spara detta ris till denna goda fisk.
Namnet Venere har riset fått från kärleksgudinnan Venus.
Väldigt god smak har detta ris, och härlig färg.
Jag kan tänka mig att om man blandar sånt här med vanligt ris så blir det en läcker färgblandning på tallriken.
Det finns att köpa svart ris här hemma också om man vill testa.
Bland annat Saltå Kvarn har det.
Gissa om jag längtar till Italien igen?

1 kommentar:

  1. Åh den maten såg verkligen underbart god ut! Och verkade enkel att göra!
    Har aldrig provat svartris, dock vildris! Och det var supergott, så svartris står på listan!
    Kan tänka mig att du längtar tillbaka till Italien, detta vackra land!
    Ha det bäst! <3

    SvaraRadera

✨🌺 Tack för din kommentar. Välkommen tillbaks 🌺 ✨