tisdag 5 april 2016

Rulltårtsbakelser med Lemon Curd

Nu är jag klar i köket för idag.
Ärtsoppan är färdig, men jag orkade verkligen inte stå där längre och steka pannkakor, så det får bli nästa gång.

Men rulltårta, eller rulltårta och bakelser blev det.
Jag kokade lemon curd att ha i rulltårtan, det är så gott och har en fräsch syrlig smak. Det tar en stund att göra i vattenbad, men lätt värt det.

Recept:
2 citroner
2 äggulor
1 ägg
2 dl socker
vatten
100 g smör

Tvätta citronerna. Riv skalet fint och pressa ut juicen.
Vispa äggulor, ägg och socker några minuter i en skål. Ställ skålen i vattenbad (kastrull med hett vatten) och tillsätt citronskal och -juice. Rör tills krämen tjocknat, ca 15 minuter.
Skär smör i bitar. Klicka i dem under omrörning tills det smält. Låt svalna. Förvara i kylskåp.

Smetade på curden och så strödde jag lite riven mörk choklad.

Gjorde 4 st bakelser, med grädde och riven choklad på, resten av rullisen kanske man kan frysa in?

 Jag har förut testat att göra denna curd, men bytte då ut citronskal + saft mot apelsin i stället, och det är också väldigt gott. Passar jättebra på rostat bröd.

3 kommentarer:

  1. Ja, lemon curd på rostisar är underbart gott :)

    Rulltårtan kan du frysa in, bäst är ju att skiva den först så slipper du ta fram hela. Fast i och för sig så blir rulltårta inte stenhård i frysen, det går ganska lätt att skära i den direkt från frysen. (kakmonstret kan detta, hehe..)

    Ser jättegott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Jag tror inte jag behöver frysa nåt för det går nog åt ganska snabbt hos oss eftersom vi nästan aldrig har godsaker hemma.
      Tror du jag ens var sugen när dom var klara? Nope :P

      Radera
    2. Nej, det brukar vara så. Suget försvinner liksom medan man håller på :(

      Radera

✨🌺 Tack för din kommentar. Välkommen tillbaks 🌺 ✨