tisdag 1 september 2015

Tester på rehab

Jag skulle ju berätta lite vad jag hittills gjort när jag besöker rehab.
Jag googlade och hittade lite av de tester jag gjort.
Visst ser det enkelt ut? Men vissa saker är riktigt krångliga för mig.
Nästan pinsamt när jag sitter där och verkligen försöker, men så funkar det inte ändå.

Det svåraste hittills var nog när hon läste upp en text på kanske 4-5 meningar och jag skulle direkt efter försöka återge den så ordagrant som möjligt, och sen efter typ 10-15 minuter igen.
(det var inte många ord jag kom ihåg)

***
Be patienten repetera: ”INGA OM, MEN ELLER VARFÖR”. Instruera/tala tydligt! Tillåt bara ett försök.
(detta var enkelt)

***
Utför 3-stegsuppmaning: Ge patienten ett blankt papper och säg tydligt:”Tag det här papperet i höger hand, vik det på mitten och lägg det i knät”!
(här fick jag fundera lite, men det gick bra)

***
Visa patienten texten ”BLUNDA”
Be patienten läsa texten och göra som det står.
(jag tror att jag gjorde rätt här)

***
Be patienten skriva en mening.
(ingen aning om jag gjorde rätt här)

***
Rita en klocka och sätt ut alla siffrorna. Rita så att klockan visar 10 över 11
(här fick jag tänka lite extra)

***
Be patienten börja vid 100 och dra ifrån 7 och sedan fortsätta dra ifrån 7 i taget tills du säger stopp (93-86-79-72-65).
(detta var jättesvårt)

***

Fick en sån här lapp framför mig och skulle i de tomma rutorna skriva siffran som motsvarar tecknet.
(detta var också jättekrångligt)







***

Här skulle jag läsa och tala om med vilken färg orden var skrivna.
(de till vänster gick bra, men de till höger blev bara kaos)




















***
Det var mer tester sist jag var där, men just nu kommer jag inte riktigt ihåg vilka de andra var.

Jag ska dit på Fredag igen.Spännande att se vad jag ska få göra då.

2 kommentarer:

  1. Oj oj vilka tester, den där med att dra ifrån siffran sju skulle jag aldrig klara...för jag är skitdålig på matte! Skulle behöva räkna på fingrarna för att klara det! Dock så skulle det nog inte godkännas!
    Lycka till på fredagens tester!
    Du är en kämpe, det du inte klarar nu kommer gå som på räls snart!
    Bamse kram Amie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite krångligt, men jag jobbar på :)
      Kram

      Radera

✨🌺 Tack för din kommentar. Välkommen tillbaks 🌺 ✨